söndag 1 april 2012

Laxrullar med pepparrotscréme!

 Här kommer ett av mina favoritrecept, laxrullar på kallrökt lax med pepparrotscréme. Dessa rullar brukar jag göra lite då och då. Passar perfekt som drinktilltugg, som förrätt eller kvällsfika. Brukar ha dem på julbordet och påskbordet, samt till buffén. Går även utmärkt att ha med rullarna på picknicken, nu när våren står utanför dörren och sommaren snart är här.

Här är receptet för 4 rullar:

Kallrökt lax
Färsk Dill
Färsk Gräslök
500 gram philiadelfiaost
1 dl lättcrémefraiche
Pepparrot på tub
Isbergssallad
Mjukt tunnbröd
Salt och Peppar



 1. Börja med att göra pepparrotscrémen minst 2-3 timmar innan servering. Det går utmärkt att göra crémen dagen innan och förvara i kylskåp. Det som kan hända är att den blir lite blöt, se bra till att hälla bort vätskan när du ska använda crémen.
Rör ihop philiadelfiaosten med crémefraichen. Tillsätt pepparrot efter smak,
jag brukar ha ganska mycket pepparrot i. Vill gärna känna den lite skarpa smaken av pepparrot. Finhacka dill och gräslök, blanda detta i crémen. Smaka av med salt och peppar. Bred ut crémen över hela tunnbrödet, var noga med att bre ända ut i kanterna.

 2. Lägg över tunna skivor av kallrökt lax. Det går även bra att använda gravad lax, jag tycker dock att den rökta laxen har mer smak och tillför mer.
 3. Finhacka isbergssallad och lägg i en eller två rader över laxen.
 4. Rulla ihop laxrullarna hårt. Om rullarna ska ätas på picknick eller till kvällsfika kan det vara festligt att alla får en varsin stor rulle.
5. Om rullarna ska serveras till förrätt eller på buffén rekommenderar jag att rullarna skärs i mindre bitar.

Rullarna kan förvaras i kylskåp några timmar. De är fullt ätbara dagen efter, dock blir de lite blöta och sega, därför rekommenderar jag att de äts samma dag! (Här hemma brukar det dock aldrig vara något problem, då det sällan blir någonting kvar av dessa godbitar).

Hittills har alla som blivit bjudna på dessa godingar älskat dem och jag tror att alla även har frågat efter receptet. Väldigt enkelt, men väldigt festligt och underbart gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar