lördag 14 april 2012

Chokladbavaroise

Tänkte dela med mig av receptet på en av mina topp 5 desserter, nämligen
chokladbavaroise!

Detta behövs för 8 personer:
2 dl mjölk
0,75 dl strösocker
3 äggulor
2 gelatinblad
200 gram mörk choklad (gärna med mintsmak)
2 dl grädde
Garnera gärna med t.ex. vispad grädde, färska hallon, mangobitar eller riven vit choklad.

1) Blötlägg gelatinbladen i en skål med vatten i ca. 5 minuter.
2) Vispa socker och äggulor pösigt.
3) Koka upp mjölken, häll den sedan över äggsmeten. Blanda och häll tillbaka allting i kastrullen igen. Sjud blandningen under vispning tills den börjar tjockna.
4) Lyft bort blandningen från värmen så fort den börjar tjocka, om den blir för varm kan äggen börja koagulera.
5) Hacka chokladen i mindre bitar och smält den i den varma ägg- och mjölkblandningen. Låt svalna.
6) Vispa grädden hårt och blanda samman allting, häll upp i fina formar eller glas. Låt stå i kylen i minst två timmar. Det går utmärkt att förvara desserten i kylen under natten, vilket gör att det är en perfekt dessert att göra till middagar eller festligheter då den med fördel kan förberedas dagen innan!


För någon vecka sedan gjorde jag denna dessert dagen innan jag skulle till en väninna på middag. Använde mig då av plastglas, kanske inte det snyggaste sättet att servera denna läckerhet, men väldigt praktiskt! Bara att slänga när vi var klara och lätt att frakta. Perfekt tips för de kommande sommarpicknickarna eller dagarna på stranden!
Kan nästan lova att detta även kommer bli en av dina topp 5 desserter, prova!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar