lördag 14 april 2012

Tips! - Så lyckas du med köttet.

För att lyckas med att få en mör och saftig köttbit brukar jag göra så här.

Jag börjar med att finhacka de örter jag ska använda, t.ex. färsk timjan.
Sedan fördelar jag örten/örterna över en skärbräda och kryddar hela skärbrädan med
svartpeppar och havssalt. Jag smörjer in det rumstempurerade (rumsvarma, ej kylskåpskallt) köttet med olivolja för att sedan rulla köttbiten över skärbrädan, vilket gör att ört- och kryddblandningen fastnar och fördelar sig jämt över köttbiten. 


Nu är det dags att steka köttet. Viktigt här är att ha tålamod.
På med bästa stekpannan på spisen och på med högsta värmen. Sedan gäller det att VÄNTA!
Rör inte pannan förrän den börjar "osa" eller "ryka" av värmen. Nu är det dags att lägga i en klick
smör, och VÄNTA! Smöret ska smälta, bli gyllenbrunt och tystna. Nu kan du lägga i köttbiten.
Viktigt är att steka köttet på alla sidor, även kortsidorna. All köttsaft ska ju stanna kvar i köttbiten!
När köttet har fått fin färg tar jag av det, låt inte köttet ligga för länge i pannan. Den ska bara få
fin färg! När köttbiten kommer i en ugnssäker form kan man se hur saftigt köttet är på köttsaften som lyckas tränga igenom. Helt perfekt! 



Nu kör jag in köttet i ungen på 50 grader i 4-6 timmar. Ju lägre temperatur du har på ugnen, ju saftigare köttbit får du. Lagar alltid mitt kött med termometer, att skära i köttet innan det är klart är förbjudet! Kör alltid med termometer. När köttet är klart bör det vila i folie i cirka 10 minuter innan servering. Kom ihåg att inte ta bort termometern medan köttet vilar, låt den sitta kvar tills det är dags att servera!


 Nu har du fått en helt fantastisk och perfekt köttbit! <3 Ät och njut. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar